Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









dinsdag 14 januari 2014

Maar hoe lees je dan?






 Leesboek
De illustratie bij dit stukje bestaat dit keer uit letters.








Leesgedrag, bij een tijdschrift zal je anders te werk gaan dan bij een boek.
Tijdschrift, eerst wat bladeren om daarna je eerste artikel uit te zoeken en dan misschien halverwege weer opnieuw gaan zoeken naar iets dat je meer interesseert?
Al zoekende eerst maar eens de plaatjes/foto's bekijken? Welke foto prikkelt je en zorgt ervoor dat je het bijbehorende artikel wil gaan lezen?

Aan tijdschriften doe ik allang niet meer, dankzij het tijdschrift Happinez stierf mijn interesse in tijdschriften een langzame dood...
En dan nu weer 'echte' boeken gaan lezen?
Doordat ik graag schrijf merkte ik, dat door geen boeken meer te lezen, mijn taalgebruik achteruit ging.
Nou ben ik op zich een voorstander van heldere duidelijke taal, zonder allerlei ingewikkelde dure woorden.
Maar een zin moet wel lekker lopen en dat wat je graag wil zeggen moet wel een beetje overkomen.
Vind ik wel hoor...

Dus, ik lees weer.
Maar hoe lees ik?
Nee, niet met mijn oren, niet met mijn vingertoppen en ook niet via mijn neusgaten of geslachtsdeel, gewoon nog steeds met mijn ogen, bedekt met de broodnodige leesbril. Een mens mag dankbaar zijn als hij nog kan zien.

Mijn leesgedrag nu voltrekt zich als volgt;
TV, indien hij aanstaat, uit!
Radio zachtjes op de klassieke zender, zo zachtjes dat het klinkt als een dove Beethoven die luistert naar zijn eigen muziek en mij dat onhoorbaar in het oor fluistert.
Mijn vaste plekje op de bank, gelegen/gezeten naast de 2 zwarte vierkante salontafeltjes, die gevuld zijn met van alles en nog wat dat regelmatig weer moet worden verwijderd, behalve dan mijn 'router' voor internet en mijn telefoon.
Voorlopig nog steeds de kookwekker erbij, 30 minuten discipline!
Mijn rusteloze geest zoekt excuses om nog niet te beginnen met lezen...er moet een kaars aan voor de sfeer!
Zodra ik dan eindelijk weer zit, besluit ik een wijnglas erbij te nemen. Je leest het goed, wijnglas en niet glas wijn! Wijnglas gevuld met een op witte wijn lijkende vloeistof, genaamd; Tintelfris.
Helaas een ander soort tinteling dan die je van alcohol krijgt, maar ja, wat moet dat moet...
Eindelijk zit ik en begin te lezen...dan ontstaat er weer een soort probleem, want aangezien ik zelf graag schrijf begin ik tijdens het lezen mijn eigen verhalen in gedachten te schrijven!
Totdat...eindelijk de werkelijke schrijver mij binnen zijn wereld trekt...
Kookwekker tikt geduldig de 30 minuten vol.

Zo lees ik (nu).

Ik durf het bijna niet meer te vragen, na dit veel te lange schrijfstuk voor Spijkerbed begrippen,
maar hoe lees jij?
Heb jij een ritueel?

14 opmerkingen:

  1. Hoi Walter,

    Ik mag graag lezen en ben ook al ..tig jaren lid van de bibliotheek. De kranten lees ik vrijwel iedere ochtend. Tijdschriften, woonboeken, studieboeken, blogs e.d. overdag en 's avonds. Maar boeken voor mijn 'plezier' altijd 's nachts op bed in alle stilte, ook al ga ik er om 3 uur pas op... eerst even lezen. Het gekke is, dat ik mij daar overdag en 's avonds niet bij dulden kan, wordt door van alles afgeleid. Best wel jammer, want er valt nog zoveel moois te lezen, dat ga ik allemaal niet redden 's nachts ;-)
    Trouwens, jaren geleden heb ik een keer mijn enkel gebroken... kon weken lang niet lopen. Heel veel gelezen, heerlijk ;-) Maar ja, om nu mijn enkel te breken om te gaan lezen overdag...

    Kort samengevat : 's nachts op bed.

    Groetjes,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heeft ieder wel zijn maniertjes denk ik.
    De een wat meer als een ander, maar toch.
    Ik lees niet veel, maar als ik lees, kan ik dat overal.
    Zittend, liggend, zelfs lopend, echte rituelen heb ik er niet voor.
    Als ik een boek mooi vind, moet het ook zo snel mogelijk weer uit.
    Dan lees ik door alles door bij wijze van spreken, en kan het boek ook op een dag weer uit zijn.

    Veel lees plezier Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben niet zo'n lezer, ik lees soms 1 of meerdere citaten en mijn gedachten zitten al vol. Maar als ik lees ga ik liggen, ik zet de radio wat zachter en ik heb een leeszak, dat leest makkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Omdat ik veel op internet zit ben ik anders gaan lezen. Veel meer hap, snap. Zoals jij bij het tijdschrift lezen beschrijft. Ik ben altijd lid geweest van de bieb. Ik heb zelf ook veel boeken. Ik ga er zo ook weer naar de bieb toe. Ik lees veel biografieën. Soms lukt het aan het begin te beginnen en lees ik het in 1 ruk uit. Maar vaker is het dat ik aan het begin afhaak en meer hap snap ga lezen. De laatste tijd wordt ik een beetje moe van dit hap snap gedoe. Daarom vond ik de kookwekker ook zo'n goed idee. ik breng straks Anna Karenina mee uit de bieb. Ik heb het vroeger meegenomen maar ben afgehaakt en eigenlijk wilde ik het altijd al lezen. Nu ga ik het met de wekker naast me proberen,. Mijn doel dit jaar is meer boeken van begin tot eind lezen. Want het lezen wat ik vroeger deed was zo heerlijk. Weg van de buitenwereld en in een eigen wereld wegzinken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...en erg leuk dat je even de tijd nam voor een uitgebreide reactie. Dank je!

      Verwijderen
  5. Mijn taalgebruik gaat ook achteruit, jammer.
    Ik steek de 2 kaarsjes aan, en de staande lamp op minimum behalve het leeslampje zet ik op mijn boek..dan nestel ik mij in mijn zetel duw op het knopje en mijn benen (incusief mijn voeten) gaan de hoogte in..mijn glas CL naast mij in de andere zetel, want ik sta niet graag meer recht eenmaal als ik zit :-)..dan volledige stilte want zo heb ik het graag met enkel het vallen van de pellets op de achtergrond van mijn kachel en het lichte uitblazen van de warmte..en dan lees ik tot mijn oogjes zwaar worden. Héérlijk.. Maar het liefst van al lees ik buiten in mijn ligstoel als het weer het toelaat. Dan zie ik de eekhoorns en de vogels dichtbij komen want dan ben ik muisstil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En zo worden de reacties bij elkaar zelf een heel leesstuk!
      Dat gaat de goeie kant op en mijn dank is groot.. ;-)

      Verwijderen
  6. Ik lees mijn boeken in de ochtend het liefst bij het gloren van een nieuwe dag want dan is alles stil en leid niks me af. Ik lees om vooral graag proza en poëzie dat is niks bijzonders hoor alleen daar valt nog wat te raden en te zoeken. tja ik ben nooit een taalwonder geweest zal ik ook nooit worden. Ik reageer altijd kort en duidelijk maar nu verduld heb je me toch even laten schrijven Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das leuk, je laten schrijven...dank je! Ik hoop nog leuke dingen te kunnen doen met het label; lezen.

      Verwijderen
    2. Ik lees wanneer ik zin heb en dat kan op alle momenten van de dag zijn. Voordeel van niet meer werken. Factor tijd speelt een minder grote rol.
      Muziekje op de achtergrond mag, maar niet zo hard dat ik ga zitten luisteren. Ik kan op alle plekken lezen. In bed het liefst met de E-reader, dat heeft met gewicht te maken. Als een boek me boeit heb ik de neiging door te lezen tot het uit is en daarna rest een leeg gevoel. Er zijn ook boeken waar ik niet doorheen kom, die breng ik snel terug naar de bieb. Lezen een prettige bezigheid. Leuk label!

      Verwijderen
    3. Fijn dat je ook reageert, Ferrara, volgens mij beleef ik nu al veel plezier aan dit label!

      Verwijderen
  7. bij jou kom ik lezen Walter, daar steek ik ook veel van op!
    vroeger verslond ik boeken, maar door een serieus concentratiegebrek lees ik geen boeken meer, de lettertjes dansen te veel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En speciaal hou ik dus voor jou, mijn schrijfstukjes kort en overzichtelijk. Scheelt me een boel werk ook trouwens!!! (humor) ;-)

      Verwijderen
    2. dat is wel bijzonder lief van je maar je hoeft je voor mij niet in te houden, laat die woorden maar rollen, ik strompel er wel doorheen want wil niks missen :-)

      Verwijderen